22-08-2018

Udostępnij

Cross-docking, czyli (nie)spodziewana zamiana miejsc

Niedawno informowaliśmy o oddaniu do użytku wybudowanego przez naszą spółkę terminalu cross-dockingowego w Słupsku Redzikowie. Terminal został zaprojektowany specjalnie dla tych operacji. Odbywają się one również w innych terminalach spedycji krajowej JAS-FBG S.A.

Czym jest cross-docking? Najprościej mówiąc operacja polega na przeładowaniu towarów w magazynie, bez ich skladowania, z jednej ciężarówki na inne. W transporcie pasażerskim można ją porównać do przesiadki podróżnych z jednego samolotu do innych samolotów. Atmosfera na lotnisku rzadko jednak bywa senna…

Pasażer wie z jakiego samolotu wysiądzie i wie do jakiego ma wsiąść. Podobnie „wie” to towar na palecie. Kod paskowy, wprowadzony do systemu magazynowego załatwi sprawę. A jednak pasażerowie potrącają się na lotnisku, gubią swoje bagaże i samych siebie.

Sprawa okazuje się bardziej skomplikowana, niż z pozoru się wydaje. Koszty kompletacji stanowią aż 55 proc. wszystkich kosztów magazynowych z czego połowę czasu jej trwania zajmuje jazda wózka widłowego. Aby operacja była opłacalna, musi przebiec sprawnie, czyli szybko. Dlatego każdy z jej licznych elementów w danej chwili jest tym najważniejszym. Na przykład przesyłki, po załadowaniu, muszą wypełniać całą przestrzeń ładunkową naczepy i w takim porządku, by późniejszy rozładunek nie wymagał wyładowania ich wszystkich po to tylko, by dotrzeć do palety usytuowanej w najgłębszym miejscu. Niezwykle istotne jest też wzajemne rozmieszczenie doków służących do rozładunku i załadunku, zatem również ich odległość od siebie.

Im krótsza będzie droga pasażera na lotnisku z jednej bramki w terminalu do drugiej, tym szybciej ją przejdzie. Jeśli jednak bramki znajdą się w złych miejscach i za blisko siebie, drogi pasażerów zaczną się przecinać, pasażerowie będą musieli iść wolniej aby na siebie nie wpaść, i to przecinanie się będzie wypaczonym obrazem pojęcia cross-dockingu.

Na sprawny przebieg operacji cross-dockingu wpływa nawet specyfika przesyłek, terminowość ich dostaw oraz liczba.