16-08-2022

Share

Idea stara, jak logistyka

Gdy zaczyna brakować powierzchni wokół, należy wspiąć się na wyższy poziom – dosłownie i w przenośni.

Już około 3,5 tysiąca lat temu kultura egejska tworzyła budynki piętrowe (Akrotiri, Knossos), natomiast w znacznie młodszym starożytnym Rzymie kilkupiętrowe kamienice nie były niczym niezwykłym. Pomysł składowania przedmiotów na półkach i jego zaawansowane rozwinięcie w postaci dobudowywania kondygnacji w domach, jest tak stary, jak logistyka, która istniała „od zawsze”, ale nazywa się tak od niedawna. Manhattan jest tylko jego podniebną konsekwencją.

We współczesnej logistyce magazynowej mniej liczy się powierzchnia magazynowa, a bardziej liczba miejsc paletowych na regałach wysokiego składowania – czyli o wysokości od 7 do 10 metrów.

Poniżej 7 metrów do 4, mówimy o średnim składowaniu, natomiast poniżej 4 metrów o niskim. Czasem spotyka się piętrowe budynki magazynowe o wysokości nawet powyżej 50 metrów, w których na poszczególnych piętrach znajdują się regały do składowania.

Im jednak wyżej, podobnie jak w wielu innych dziedzinach życia, tym wymagania techniczne stają się również wyższe.

Łączna masa towarów ułożonych na regale nie może przekraczać jego dopuszczalnego obciążenia. Z kolei masa ładunku wraz z regałem nie powinna być większa od maksymalnego obciążenia podłogi. No dobrze, ale czym są masa, ciężar i waga? Hm… Potocznie znaczą to samo, ale to nieprawda. To jest właśnie ten wyższy poziom, dostępny tylko osobom, które potrafią wspiąć się na ten poziom.Najwyższy magazyn w Polsce ma ponad 40 metrów wysokości, ale coraz liczniejsze w kraju są magazyny klasy A o wysokości do 10 metrów. Stosunek powierzchni obiektu do wysokości składowania dyktuje ekonomika. Ale tak samo, jak w wieżowcu – im wyżej się mieszka, tym trudniej dotrzeć na właściwe piętro. Niezbędna jest winda. W magazynach do umieszczania towarów na regałach oraz zdejmowania służą specjalistyczne wózki widłowe. Mogą one podnosić ładunki do różnych wysokości, wymagają korytarzy dostępowych o różnych szerokościach i sterowane są w sposób tradycyjny, albo zdalny.

Wózki do kompletacji.

Mogą pracować na poziomie podłogi lub podnosić towary. Jedne i drugie mają wspólne cechy. Muszą mieć stanowisko dla operatora umożliwiające mu dostęp do sterowania z jednej strony, a do ładunku z drugiej strony. To skraca czas ściągania towaru. Dlatego kierownica została umieszczona w nich pod kątem 180°, inaczej niż w pozostałych wózkach. Ich widły mają długość od 1,6 m do 2,4 m. To daje możliwość kompletacji paru zamówień na raz. Wszystkie wózki, nie tylko te do kompletacji, zarejestrowane są w Urzędzie Dozoru Technicznego. Ich operatorzy posiadają certyfikaty niezbędne do obsługi danego typu wózka. Certyfikaty I WJO i II WJO pozwalają na obsługę wózków wysokiego składowania.

Osobną sprawą jest oznakowanie poziome korytarzy dostępowych do regałów oraz trasy dojazdów do nich.

Ich łączna długość w magazynie o powierzchni ok. 10 tys. m.kw., może wynosić nawet 3 km.
Jak składowano np. worki z ziarnem w dawnych, wielopiętrowych spichlerzach? Korzystano z windy-dźwigu. Nawet nazwa nie uległa zmianie. Oficjalna nazwa windy to dźwig (osobowy lub towarowy). Sama idea się nie zmieniła, zmieniły się tylko środki jej realizacji. Niby nic nowego, a jednak…

Using analytical and marketing cookies requires your approval, which you may grant by clicking “Accept”. If you do not want to accept the use of specific cookie categories by us and our partners, please click “Manage Cookies” and configure your preferences. You can withdraw your approval at any time by changing cookies preferences.

 

Privacy policy

Manage cookies
ACCEPT

You can manage your preferences concerning the cookies used by us and our partners below.

ACCEPT ALL
Essential and functional cookies
Always active
More details: Privacy policy
Google Analytics

More details: Google Analytics

Pixel Facebooka

More details: Pixel Facebooka

Hotjar

More details: Hotjar

ACCEPT
Download the application