fbpx

26-02-2021

Udostępnij

Nie „na przyczepkę” – rodzaje naczep

Kolorowe odwłoki, wleczone za ciągnikami. Kolejny przykład standaryzacji transportu i ruchome słupy reklamowe przewoźników. Logistyka, a więc także transport, spedycja, a nawet magazynowanie, nie mogą się obyć bez naczep. W oparciu o ich charakterystyki planuje się dostawy. Wprawdzie nie są ogniwami łańcuch dostaw, ale łańcuch dostaw bez nich by nie istniał. A łańcuch dostaw to między innymi transport, czyli krwioobieg gospodarki.

Czym jest naczepa?

Najprościej powiedzieć, że jest to przyczepa bez przedniej osi. Naczepa opiera się swoją przednią częścią na ciągniku siodłowym, czyli ciężarówce przystosowanej do ciągnięcia naczep. Tyle uproszczona definicja. Naczep jednak jest wiele rodzajów.


Firanka

Naczepa, której boki przesłonięte są plandeką przypominającą swą konstrukcją kurtynę. W czasie załadunku i rozładunku zsuwa się ona niczym firanka w oknie. Dzięki takiej konstrukcji możliwy jest załadunek i rozładunek towarów w dowolnej części naczepy.

Plandeka

Potocznie nazywana też szmatą. Przypomina firankę. „Plandekę” (czyli w tym wypadku materiał plandekowy) w takiej naczepie rozwiązuje się i podnosi. W firance jest ona zsuwana na bok. Załadunek i rozładunek towaru jest w niej możliwy z boku, tyłu i od góry, co stanowi jej zaletę w porównaniu z firanką.

Mega

Odmiana firanki lub plandeki. Umożliwia przewóz ładunków o wysokości do 3 m.

Naczepa furgonowa

Ma zamkniętą skrzynię ładunkową oraz drzwi z tyłu. Załadunek i wyładunek możliwe są tylko od tyłu.

Chłodnia

Przewozi się nią towary wymagające odpowiedniej temperatury. Zazwyczaj jest to temperatura ujemna, ale może być też, o czym nie każdy wie, dodatnia. Niektóre chłodnie składają się z dwóch komór, co umożliwia transport towarów w różnych temperaturach.

Izoterma

Jest naczepą utrzymującą przez pewien czas temperaturę w wymaganym zakresie. Nie jest wyposażona w agregat generujący tę temperaturę. Izoluje tylko od temperatury zewnętrznej. Spotkaliśmy się ze stwierdzeniem, że izotermę można porównać do termosu, a chłodnię do lodówki.

Naczepa o ruchomej podłodze

Dzięki której możliwy jest załadunek i rozładunek bez udziału człowieka. Sztywne boki naczepy, oraz możliwość odsłonięcia dachu umożliwia operowanie od góry. Używana do transportu worków, palet, czy materiałów sypkich.

Naczepa do przewozu zwierząt

Posiada właściwą wentylację i ogrzewanie. Dzięki specjalnemu zadaszeniu i antypoślizgowej podłodze, łatwo utrzymać w niej czystość.

Wywrotka

Naczepa bez dachu, zwana potocznie wanną. Załadunek odbywa się górą. Skrzynia ładunkowa ma możliwość podnoszenia do wyładunku. Ładunek wysypuje się przez odchylaną klapę z tyłu.

Cysterna

Naczepa posiadająca zbiornik umieszczony na podwoziu. Służy do przewożenia paliw ciekłych, gazowych, materiałów stałych, substancji chemicznych, bituminów, odpadów, czy artykułów spożywczych.

Naczepa silos

Posiada zbiornik przeznaczony do transportu materiałów sypkich. Ładunek opróżnia się z niej za pomocą wydmuchu.

Naczepa niskopodwoziowa

Przeznaczona jest głównie do transportu ciężarówek i maszyn rolniczych.

Laweta

Naczepa do transportu samochodów.

Platforma

Przeznaczona do przewozu ładunków pozagabarytowych.

Naczepa podkontenerowa

Przeznaczona do transportu kontenerów morskich.


To tylko pobieżny przegląd naczep, ze względu na pełnione funkcje. Mijane na co dzień po drodze nie zwracają takiej uwagi, jak ciągnące je ciężarówki. Pozornie bezwolne, żyją jednak własnym życiem. Podczepiane do zmieniających się ciągników, mogłyby niejedno opowiedzieć. Ich obsługa, np. mocowanie ładunku i jego rozmieszczenie, wymaga specjalistycznej wiedzy. Nie załadowane, działają czasem jak żagle, reagując nerwowo na boczny wiatr. Mogą doprowadzić do przewrócenia się całego zestawu. To też należy do ich charakteru.

Pobierz aplikację