04-05-2024

Udostępnij

Transport kolejowy z Chin

Transport kolejowy z Chin – rozwój i perspektywy transportu towarów

Regularne połączenia z Azji do Europy

Nowy Jedwabny Szlak to inicjatywa polityczno – gospodarcza zainicjowana przez prezydenta Chin Xi Jingpinga w 2013 roku, stanowiąca nawiązanie do historycznego szlaku transportowego z Chin do Europy.

Przedsięwzięcie to ma realne przełożenie na rozwój gospodarczy państw i regionów, przez terytorium których trasa ta przebiega. Wymiana handlowa między krajami Azji i Europy prowadzi z Chin przez Kazachstan, Rosję, Białoruś.

„Bramę” do Unii Europejskiej stanowi przejście graniczne Brześć eksp. / Terespol gr., przez które wjeżdża gros ładunków intermodalnych, zarówno tych pozostających i rozformowywanych w Polsce jak i  tych zmierzających w głąb UE: do Niemiec, Holandii, Belgii, Francji i innych Państw utrzymujących relacje ekonomiczne z Chinami.

Stacja Małaszewicze, w obrębie której znajdują się terminale kontenerowe jest miejscem odpraw celnych towarów z Chin drogą kolejową , portem przeładunkowym, a także miejscem ekspedycji towarów w intermodalnych jednostkach ładunkowych przemieszczających się przez nasz kraj w tranzycie.

Inicjatorem Jednej Drogi (również tak nazywany jest Nowy Jedwabny Szlak) są Chiny. Państwo Środka zaprosiło do współpracy kraje zainteresowane działaniami zmierzającymi do realizacji swojej wizji.

Budowanie wzajemnych relacji ekonomiczno – handlowych, podejmowanie wspólnych inicjatyw i działań w konsekwencji prowadzić ma do ożywienia wymiany handlowej, aktywizacji nowych inwestycji i zwiększenia popytu na towary.

Transport kontenerów i drobnicy

Transport kolejowy z Chin to w naszym kraju i całej Europie ważna gałąź logistyki. Zarówno w wydaniu całokontenerowym (FCL – Full Container Load), jak i drobnicowym (LCL – Less Container Load).

Transport kolejowy z Chin – główne zalety

Transport kolejowy z Chin jest znacznie tańszy od transportu lotniczego. Jednocześnie czas tranzytu jest znacznie krótszy niż zapewnia transport morski.

Atrakcyjna cena transportu kolejowego z Azji do Polski

W zakresie przewozów intermodalnych transport kolejowy jest alternatywą dla transportu morskiego. Jego atrakcyjność polega przede wszystkim na stosunkowo korzystnej cenie przy dość krótkim czasie dostawy.

Kolejowe przewozy intermodalne  z kierunku chińskiego, jak już wspominaliśmy wyżej, odbywają się głównie przez przejście graniczne Brześć / Terspol gr. na granicy białorusko – polskiej (Terminale w Małaszewiczach).

Ile kosztuje transport z Chin do Polski?

Transport towarów koleją podobnie jak transport drogą morską czy transport lotniczy ma swoją specyfikę, przewóz towarów i inne usługi są kalkulowane w zależności od parametrów (zob. nasz wpis: Poradnik – jak obliczyć koszt transportu kolejowego?).

Transport kolejowy z Chin – czas przewozu koleją z Chin

Czas transportu w relacji terminal w Chinach – terminal Małaszewicze wynosi obecnie ok. 14 – 16 dni. Transit time uwarunkowany jest wyborem terminala i warunkami /czasowymi ograniczeniami/ na trasie przejazdu pociągu.

Maksymalna przepustowość szlaku lądowego via Małaszewicze z roku na rok rośnie. W kierunku Polski wyjeżdża kilka – kilkanaście pociągów dziennie. Częstotliwość połączeń z poszczególnych terminali jest różna. Jeden pociąg transportuje ok. 40 – 50 sztuk UTI (Intermodalnych jednostek transportowych).

Aktywny jest również korytarz kolejowy w eksporcie do Chin.

Jakie są połączenia Chiny-Europa?

Główne intermodalne terminale kolejowe w Chinach to:

  • Xian,
  • Chengdu,
  • Wuhan,
  • Chongqing,
  • Suzhou
  • Hefei.

Terminale kolejowe w Polsce, do których przybywają pociągi z Chin to m.in.:

  • Małaszewicze,
  • Pruszków;
  • Łódź;
  • Sławków

Transporty towarów w kontenerach z Chin odbywać się mogą na różnych warunkach handlowych opartych o reguły Incoterms 2020, m.in.:

EXW gdzie obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu wydania (magazayn, zakład produkcyjny itp.). Obowiązkiem kupującego jest przejęcie ryzyka od tego miejsca oraz poniesienie wszystkich kosztów, w tym kosztów załadunku towaru na środek transportu oraz odprawy celnej eksportowej.

FOB gdzie obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru do terminala załadunku. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący. Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu  poinformować sprzedającego o miejscu załadunku i wybranej dacie dostarczenia towaru.

Transportem kolejowym, oprócz pełnych kontenerów (transport FCL) przewożone są również ładunki drobnicowe (LCL).

Niedozwolony jest transport koleją w kontenerach: towarów niebezpiecznych, płynów, towarów zawierających baterie, akumulatory itp.

Zalety intermodalnego transportu kolejowego:

  • czas transportu krótszy niż przy wykorzystaniu frachtu morskiego – ok. 2 tygodnie od wyjazdu z terminala kolejowego w Chinach
  • konkurencyjna cena w stosunku do transportu lotniczego
  • duża ładowność
  • bezpieczeństwo przewozu
  • najbardziej ekologiczny środek transportu
  • mniejszy ślad węglowy, niższa emisja dwutlenku węgla

Zagrożenia:

  •  kongestie na terminalach wyjściowych w Chinach
  • kongestie na szlakach kolejowych
  • kongestie na granicach pomiędzy Chinami i Kazachstanem
  • braki w dobrostanie taborowym
  • zamknięcie szlaków kolejowych
  • przepustowość terminala w Małaszewiczach
  • niestabilna sytuacja międzynarodowa (eskalacja działań strony rosyjskiej)

Przewóz kolejowy – właściwe rozwiązanie

Ze swojej strony pragniemy zapewnić, iż stale monitorujemy zmieniającą się sytuację, szczególnie najdynamiczniej rozwijającą się dziedzinę transportu kolejowego z Chin, oraz dokładamy wszelkich starań, aby utrzymać płynność operacji transportowych dla naszych klientów i zmniejszyć do niezbędnego minimum zarówno czas dostawy jak i jej koszty.

Pomaga nam w tym nie tylko długoletnie doświadczenie ale i kompleksowa oferta opartą na wzajemnie uzupełniających się produktach w tym własna agencja celnadostawa przesyłek drobnicowych na terenie całej Polski.

.

Wojciech Kunderak

Dyrektor ds. Spedycji Kolejowej w JAS-FBG S.A.

Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka prywatności

Zarządzaj cookies
Zaakceptuj

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Zaakceptuj wszystkie
Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka prywatności
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Pixel Facebooka

Więcej szczegółów: Pixel Facebooka

Hotjar

Więcej szczegółów: Hotjar

Zapisz ustawienia i zamknij
Pobierz aplikację